Finns det en formel för lycka?

Alla människor upplever lycka på olika sätt. För någon är lycka att gå barfota över en daggvåt äng, för en annan att hålla sin baby i famnen. Ett par nya skor kan göra människor lyckliga eller en kebab eller Mozarts konsert nummer 13 för piano och orkester. Eller också frånvaron av allt detta: en zenbuddistisk munk finner saligheten när han försjunker i tomhet.

Så inleder Stefan Klein sin bok Lyckoformeln. Finns det en formel för lycka? Kan man själv påverka om man är lycklig eller inte?

Vad är lycka för en känsla? ”Det är som om man plötsligt hade svalt en strålande bit eftermiddagssol”, har poeten Katherine Mansfield beskrivit ett ögonblick av lycka.

Vi stävar alla efter denna förnimmelse, men den kommer till oss när vi minst anar det – bara för att försvinna igen innan vi hunnit njuta av den.

Kliniska studier har fokuserats på lyckans motsats. Hur vrede, ångest och nedstämdhet uppkommer. Därav en uppsjö av serotoninhöjande läkemedel. Det är först under senare år som forskarna intresserat sig också för de positiva känslorna. De har bevisats att det finns egna kopplingar till för glädje, lust och eufori i våra hjärnor – vi har ett lyckosystem. Vi är alltså programmerade att uppleva positiva känslor. Det är också bevisat att en människas hjärna fortsätter att förändras varje gång vi lär oss något, att nya maskor i nervcellerna nät uppstår. Det innebär att man med rätt övningar kan förbättra förmågan att känna lycka. Vi kan alltså öva upp vår naturliga fallenhet för positiva känslor på samma sätt som vi lär oss ett nytt språk!

Bristen på lycka påverkar oss inte bara psykiskt, genom att vi mår dåligt och är nedstämda, utan också fysiskt. Både kropp och själ påverkas. Långvarig ångest och nedstämdhet innebär en hälsorisk eftersom den framkallar stress. Och stress ökar till exempel risken för att dö av hjärtinfarkt eller stroke.

Finns det då en formel att öva på? Den italienske psykiatern Giovanni Favas har funderat ut en ”välbefinnandeterapi” som gagnar alla människor som vill utveckla fler positiva känslor och bättre kunna njuta av dem. Hans har utarbetat en enkel metod som går ut på att föra dagbok över lyckan. Den som för bok över sina positiva ögonblick riktar sin uppmärksamhet som en strålkastare på allt som är behagligt. Och eftersom det står där svart på vitt, har hjärnan ingen chans att senare vifta bort det.

Så att skriva dagbok över sina lyckliga stunder och skriva ner vad man är tacksam över kanske kan vara en början mot ett lyckligare liv. Ett liv man lever och inte bara överlever.

Advertisements

Jag har skapat en vacker glasburk för lycka och tacksamhet!

Jag vill att 2014 skall stå för något nytt. Både i mitt liv och i mitt hem.

Så jag har köpt lite nya möbler och fixat iordning.  Organiserat bland papper och sorterat. Slängt gamla böcker och papper. Städat ut och skapat en vacker miljö att vara och trivas i. En miljö som ger energi och avkoppling. Ett hem som det känns mysigt att komma hem till. Hemma!

Hittade ett bokskåp på auktion och visste inte riktigt vad jag skulle ställa på det när jag hittade en vacker glasburk i en butik. Jag är inte så mycket för prydnadssaker utan vill gärna ha en användning för sakerna i mitt hem.

Men så kom jag på att i den glasburken skall jag varje dag lägga ner en lapp, eller flera, där jag skriver vad som gjort mig lycklig och tacksam unders dagen. Kanske biljetter till konserter eller en bra film. Eller något annat som påminner mig om hur bra jag har det.

Jag har precis börjat men det känns så gott att varje kväll summera dagen utifrån vad jag är lycklig och tacksam över och inte vad som var tråkigt och stressande.

Den positiva psykologins fader, Martin Seligman, har gjort undersökningar med testgrupper där det visade sig att när deltagarna skrev ned tre bra upplevelser varje dag fick de det psykiskt och fysiskt bättre efter sex månader.

En annan amerikansk professor i psykologi, Sonja Lyubomirsky, som har skrivit ”The How of Happiness”, kallar det för ”Count your blessings”. Hon har testat vad som sker med försökspersoner som skriver tacksamhetslistor och den bästa lyckokänslan fick de som ungefär en gång i veckan gick till tillbaka till sina listor och läste igenom vad de hade skrivit.

Vi vet det ju alla att positiva tankar och fokus gör oss gladare och ger oss ett bättre liv. Vi vet det ju, men det är inte alltid vi har det och uttrycker det.

Jag ser framför mig januari 2015 när jag vecklar ut lapparna och läser om lyckliga stunder från förra året. Som en dagbok av glädje som dessutom varit vacker att titta på!

Bild

Och nu känns mitt hem precis som jag vill.

Är generositet den nya trenden?

Jag sitter mitt emot min nye coachklient och vi pratar om hans värderingar. När jag frågar honom om vad som är viktigt i livet säger han att det absolut viktigaste är att han lever. Här och nu. Han frisk, efter att ha drabbats av cancer, och hans största värdering är att verkligen leva sitt liv. Jag ställer då den coachande frågan, ”Vad är att leva för dig?”

Och han svarar, ”Att få ge.”

Svaret följde med mig i flera dagar och jag reflekterade mycket över att ge och att vara generös. Vad är det som är viktigare än att ge av sig själv till sina medmänniskor?

Det känns som om det är en ny tid som kommer. En tid där vi ser mer till människor och mindre till prylar. En generös tid.

Genom alla år som jag coachat klienter så har jag upplevt en stor tillfredställelse i att få ge av mina kunskaper och se hur mina klienter har växt. De har växt enbart på grund av sig själva men att få vara med om och delaktig i deras resa, har gett och ger mig fortfarande, en enorm glädje.

Skavlan intervjuade Bill Gates på tv härom fredagen och Bill Gates med flera miljardärer träffas för att prata om hur det ger bort mesta möjliga av sina pengar inom sjukvård och jordbruk till u-länder. Bill Gates har ensam givit bort 100 miljarder av sin förmögenhet. Samtidigt som han menar att han inte är så givmild som man kan tro för han har inte försakat något. Han har allt det han behöver och lite till. Han framhåller de som inte har så mycket utan ger av sin tid och sina små ekonomiska resurser.

Alla de generösa.

Jag lyssnade på ett föredrag i Köpenhamn innan jul där den norska journalisten och författaren Kathrine Aspaas pratade om den nya generösa tiden. Föredraget handlade om att ge och vara generös till skillnad mot att vara missunnsam, avundsjuk och otacksam. Att ge komplimanger, att glädjas över andras framgång och att beundra människor som gör skillnad. Hon skriver i sin bok Den Generösa Tiden (Raushetens Tid på norska) att vi är på väg mot en fredligare och generösare tid där människor ser varandra och har tillit. Hon är idag fulltecknad med att hålla föredrag och workshops på stora företag där hon föreläser om Generositet, den nya trenden och vilken skillnad det kan göra i människors liv och på företag. Omtanke är den nya effektiviteten, så för de med fokus enbart på sista raden – det kommer att löna sig att vara generös!

Idag när jag höll en workshop på en KY-utbildning i Malmö i ämnet Coachande förhållningssätt inom försäljning berättade en av deltagarna att han vill bli ekonomiskt oberoende och därmed fri. Jag frågade honom varför det var viktigt att bli ekonomisk oberoende och fri?

Och han svarade: ”För att jag vill kunna ge till andra.”

Det är en ny tid.

Vad betyder det för dig att vara generös? Generös mot dig själv och mot dina medmänniskor. Att ge och vara tacksam kanske gör att man lever sitt liv och inte bara överlever.