Finns det en formel för lycka?

Alla människor upplever lycka på olika sätt. För någon är lycka att gå barfota över en daggvåt äng, för en annan att hålla sin baby i famnen. Ett par nya skor kan göra människor lyckliga eller en kebab eller Mozarts konsert nummer 13 för piano och orkester. Eller också frånvaron av allt detta: en zenbuddistisk munk finner saligheten när han försjunker i tomhet.

Så inleder Stefan Klein sin bok Lyckoformeln. Finns det en formel för lycka? Kan man själv påverka om man är lycklig eller inte?

Vad är lycka för en känsla? ”Det är som om man plötsligt hade svalt en strålande bit eftermiddagssol”, har poeten Katherine Mansfield beskrivit ett ögonblick av lycka.

Vi stävar alla efter denna förnimmelse, men den kommer till oss när vi minst anar det – bara för att försvinna igen innan vi hunnit njuta av den.

Kliniska studier har fokuserats på lyckans motsats. Hur vrede, ångest och nedstämdhet uppkommer. Därav en uppsjö av serotoninhöjande läkemedel. Det är först under senare år som forskarna intresserat sig också för de positiva känslorna. De har bevisats att det finns egna kopplingar till för glädje, lust och eufori i våra hjärnor – vi har ett lyckosystem. Vi är alltså programmerade att uppleva positiva känslor. Det är också bevisat att en människas hjärna fortsätter att förändras varje gång vi lär oss något, att nya maskor i nervcellerna nät uppstår. Det innebär att man med rätt övningar kan förbättra förmågan att känna lycka. Vi kan alltså öva upp vår naturliga fallenhet för positiva känslor på samma sätt som vi lär oss ett nytt språk!

Bristen på lycka påverkar oss inte bara psykiskt, genom att vi mår dåligt och är nedstämda, utan också fysiskt. Både kropp och själ påverkas. Långvarig ångest och nedstämdhet innebär en hälsorisk eftersom den framkallar stress. Och stress ökar till exempel risken för att dö av hjärtinfarkt eller stroke.

Finns det då en formel att öva på? Den italienske psykiatern Giovanni Favas har funderat ut en ”välbefinnandeterapi” som gagnar alla människor som vill utveckla fler positiva känslor och bättre kunna njuta av dem. Hans har utarbetat en enkel metod som går ut på att föra dagbok över lyckan. Den som för bok över sina positiva ögonblick riktar sin uppmärksamhet som en strålkastare på allt som är behagligt. Och eftersom det står där svart på vitt, har hjärnan ingen chans att senare vifta bort det.

Så att skriva dagbok över sina lyckliga stunder och skriva ner vad man är tacksam över kanske kan vara en början mot ett lyckligare liv. Ett liv man lever och inte bara överlever.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s